juridikjobb.se

close
notifications_none

Bevaka sökning

Få jobb till din e-post enligt
dina sökkriterier

*Obligatoriskt fält
*Obligatoriskt fält
 
Jag har tagit del av Juridikjobb.ses integritetspolicy/användarvillkor.
logga

Handläggare Fiskeriövervakningsenheten

Ort
Utgår

2023-06-05

Ansök nu

Handläggare Fiskeriövervakningsenheten

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.

Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen och ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.

Fiskeriövervakningsenheten har ett brett uppdrag med att övervaka och ge support till svenskt yrkesfiske samt med att samla in och förvalta information från en mängd olika källor. Vi ansvarar för registrering, granskning, validering och kontroll av uppgifter i samband med uppgiftslämnande från yrkesfisket och saluföringen. Enheten bedriver också övervakning av yrkesfisket i realtid i samverkan med Kustbevakningen och andra berörda myndigheter.

Vill du bidra till ett hållbart nyttjande av våra hav? Då kan vi erbjuda ett utvecklande och spännande uppdrag i en dynamisk miljö som handläggare inom Fiskeriövervakningsenheten.

I rollen som handläggare bidrar du till en ökad regelefterlevnad hos fiskets aktörer genom att ge service och support till yrkesfisket och övriga aktörer inom verksamhetsområdet.

Arbetsuppgifter

I det dagliga arbetet ingår bland annat:

  • Ge service och support till yrkesfisket och övriga aktörer inom verksamhetsområdet.

  • IT-support till yrkesfiskare, samt till andra aktörer i försäljning- och handelsledet, som rapporterar sina uppgifter elektroniskt 

  • Ta ansvar för utveckling och förvaltning av rutiner avseende fiskerikontrollens systemsupport.

  • Registrera, granska och validera inkomna uppgifter från fisket.

  • Handlägga och granska eller föredra förslag till beslut i ärenden där det i huvudsak finns ett klart och enhetligt lagstöd eller regelverk.

  • Initiera och medverka vid utformning av villkor, föreskrifter och allmänna råd.

  • Utbilda och informera inom eget sakområde.

  • Granska, bereda och handlägga ärenden vars beslut med stöd av lagar, föreskrifter och förordningar direkt medför rättslig verkan för enskild person (juridisk eller fysisk).

  • Bevaka direktivsarbete och förordningar såväl nationellt som internationellt.

  • Sammanställa och analysera data.

  • Delta i förvaltning av verksamhetens IT-system.

  • Delta i utveckling av processorienterat arbetssätt.

  • Handläggning av ärenden.

  • I övrigt förekommande arbetsuppgifter vid myndigheten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleutbildning på minst tre år motsvarande kandidatexamen, eller kunskaper som vi bedömer som likvärdiga. Du har 3-4 års arbetslivserfarenhet som bedöms vara relevant för tjänsten. Du har även erfarenhet av att hantera juridisk text och tolkning av densamma.

Meriterande är goda kunskaper om fiskets bedrivande och dess regelverk samt även erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning. Du behöver ha mycket goda språkkunskaper i både tal och skrift i svenska samt goda kunskaper i engelska. 

Som person är du relationsskapande och har mycket god förmåga att samarbeta och på ett tydligt sätt kunna kommunicera med flera olika intressentgrupper. Du är initiativtagande, analytisk och har lätt att se ett helhetsperspektiv. För att lyckas i rollen krävs även att du har förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett strukturerat sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Villkor

Anställningen är tillsvidare på heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.

Utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, dock får medarbetare efter överenskommelse med enhetschef arbeta högst två dagar av en heltidstjänst alternativt arbetstid motsvarande två dagar per vecka på distans. 

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Dela detta jobb

logga
Handläggare Fiskeriövervakningsenheten

Havs- och vattenmyndigheten (HaV)